Filmfestival Oostende zet in op verdere groei en verhuist naar januari

Posted on Posted in Oostende - De Stad aan Zee, Toerisme

FFO zet een ambitieus traject voor de toekomst uit en wordt door het Vlaams Audiovisueel Fonds erkend als groot festival.

Filmfestival Oostende presenteerde een ambitieus toekomsttraject, waarop het V.A.F. enthousiast reageerde en FFO opneemt als een Grote Organisatie met Internationale Uitstraling binnen haar publiekswerking. Zo verhuist het festival naar januari en evolueert het naar een stadsfestival met naast Kinepolis Oostende als extra locatie De Grote Post. Ook Kursaal Oostende zal verder worden ingezet voor special events. Naast de Ensors komen er ook prijzen voor online content en games: de Jamies.

Peter Craeymeersch, artistiek directeur FFO:

“Al 13 jaar werken we hard aan het festival om het te brengen waar het nu staat.  We speelden hierbij in op de noden van de audiovisuele sector, maar ook op die van het publiek.  FFO kan jaarlijks rekenen op een gestage groei door stevige inhoudelijke lijnen uit te tekenen die focussen op Vlaamse film en talent van eigen bodem, door de ontwikkeling van twee internationale competities: LOOK! en Taste of Europe, en de lancering van een democratische filmpas. Ook de aandacht voor Nederlandse filmproducties en Vlaams-Nederlandse co-producties binnen in een ‘Nederland, Buurland’-programma is een succes.  In editie 2019 zullen we dan ook de kaap van 45.000 bezoekers vlot overschrijden. We wilden verder groeien en ook onze rol spelen in publiekswerking van de Vlaamse cinema en daartoe presenteerden we dit plan.” 

Filmfestival Oostende creëerde ook de Ensors, die dit jaar al voor de 10de maal worden uitgereikt. Op 13 jaar tijd is Filmfestival Oostende aldus uitgegroeid tot een vaste waarde en één van de belangrijkste festivals in België.

Erwin Provoost, intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds, reageert alvast enthousiast:

“Het Vlaams Audiovisueel Fonds is tevreden met het ambitieuze plan dat Filmfestival Oostende indiende.  Het verplaatsen van de datum naar januari zorgt er voor dat er een betere spreiding is in de festivalkalender wat de publiekswerking ten goede zal komen.  De inspanningen die FFO wil leveren door de publiekswerking ook ruimer te zien dan enkel tijdens het festival juichen we toe. De jury van de beoordelingscommissie en de raad van bestuur van het VAF hebben dan ook beslist om FFO op te nemen als basisstructuur binnen onze publiekswerking.” 

Het plan van Filmfestival Oostende focust zich op publiekswerking met volgende actiepunten:

FFO neemt een nieuwe plaats in op de festivalkalender

Vanuit het Vlaamse bestuursniveau was er vraag naar een betere spreiding van de grote filmfestivals. Deze betere spreiding kan een positief effect hebben op de spreiding van de releasekalender van Vlaamse Films.  FFO zal daarom in de toekomst in januari georganiseerd worden, in het hart van het filmseizoen en in aanloop van de grote Internationale Festivals zoals Berlijn en Cannes.

Burgemeester Bart Tommelein:

“De verplaatsing van de datum naar januari is ook voor Oostende een goede zaak. Op die manier krijgt de Stad immers een betere spreiding van de verschillende culturele evenementen en kan de werking van de verschillende culturele organisaties nog beter op elkaar afgestemd worden. We denken hierbij aan Theater aan Zee, de opening van het Cultuurseizoen in De Grote Post, de activiteiten van KAAP, Mu.ZEE en de Kunstacademie. Deze goede spreiding kan de samenwerking tussen de culturele organisaties enkel ten goede komen en zal leiden tot een nog rijker programma. Na een TAZ-zomer hebben we straks dus een Filmfestival-winter.”

De eerstvolgende editie van Filmfestival Oostende zal plaatsvinden van 15 t.e.m. 23 januari 2021.

Groei door jaarwerking rond Vlaamse Film uit te breiden

Voor een uitbreiding van de jaarwerking wil FFO samenwerken met partner-bioscopen en culturele centra om de filmbeleving in de ruime regio te stimuleren. Een doorgedreven publiekswerking kan de aandacht voor Vlaamse producties vergroten en een stimulans geven om de bioscoopreleases langer aan te houden, en dit volledig complementair met de werking van Kinepolis en andere commerciële multiplexen. Bij uitbreiding kan dit onderdeel uitmaken van een nationale werking, waarbij we open staan voor, en zelfs aansturen op een samenwerking met andere festivals.

De organisatie van de Ensors in Award season

Voor hun 11e editie verhuizen de Ensors mee met het festival. Een stap waar Ensor-voorzitter Wim Vanseveren enthousiast over is. Het 11e Ensorjaar wordt dus extra-large. Het zal in principe de periode omvatten van 1 augustus 2019 tot 30 november 2020.

“Voor de Ensors is de verplaatsing van FFO naar januari als thuiskomen, op een plek waar je nog nooit eerder was. Rond de jaarwisseling is iedereen bezig met lijstjes en prijzen. Met evalueren en nomineren. De eerste maand van het jaar is voor de Ensors zonder discussie een veel betere en logischere periode. Rond de eindejaarsperiode zullen we de nominaties bekend maken, in januari volgt de definitieve stemming.”

Door de Ensors, die onlosmakelijk gekoppeld zijn aan Filmfestival Oostende, in volle award season te organiseren  zal de uitstraling van deze prijzen verder vergroten en zo bijdragen tot een grotere (h)erkenning van onze Vlaamse films. Het Gala van de Ensors blijft traditioneel plaatsvinden op de laatste dag van het festival, op 23 januari 2021 dus.

De organisatie van Prijzen voor online content en games: de Jamies

FFO wil rekening houden met de snel evoluerende beeldcultuur bij jongeren. Daarom zullen we aandacht besteden aan de nieuwste mediavormen zoals webseries, vlogs, VR, games… en deze een platform bieden op het festival. Nog nooit werd er zoveel audiovisuele content gecreëerd en ook bekeken. Alleen is dit niet alleen meer via de voor ons “klassieke”  schermen (tv & big screen) maar in toenemende mate via smartphone & andere devices. Op die manier zorgen we voor een ontmoetingsplaats voor jongeren en bieden we mogelijkheden aan talentontwikkeling.

Een eerste aanzet hiertoe is de introductie van ‘De Jamies’, de Vlaamse online video awards. In januari 2021 zal Filmfestival Oostende de beste online contentmakers van 2020 eren met eigen awards. Tijdens een gala event op vrijdag 22 januari 2021 worden de winnaars in verschillende categorieën bekend gemaakt. De Jamies zijn een initiatief van Filmfestival Oostende en Hurae, het creatief agentschap van Hannes Coudenys (zelf ook vlogger) en Vincent Schroeven.

“Online video content zal elk jaar blijven groeien, ook bij ons in Vlaanderen. Hier wordt knappe content gemaakt die miljoenen views scoort op Youtube, Instagram en andere online kanalen. Met de Jamies kunnen we de online sector eindelijk een voetstuk geven dat het verdient. Overigens zijn heel wat makers ook actief in de film- en tv-wereld. We geloven dan ook sterk in de kruisbestuiving tussen die sectoren.” (Hannes Coudenys)

De Jamies zullen niet alleen focussen op de individuele makers maar ook op (media)bedrijven die uitpakken met online video content. Samen met een jury van professionals uit verschillende sectoren gaat de organisatie van De Jamies in diverse categorieën op zoek naar het beste werk van 2020. Met o.a. awards voor beste online talent, beste vlog, beste game-kanaal, beste lifestyle-kanaal en beste muziekvideo. Later dit najaar worden op www.dejamies.be alle categorieën aangekondigd en wordt een oproep voor inschrijvingen gelanceerd. Op 22 januari 2021 worden de winnaars bekend gemaakt.

Niet toevallig zijn ‘De Jamies’ een verwijzing naar James Ensor. In navolging van ‘De Ensors’ is het opnieuw een mooie connectie met de beroemde kunstschilder (1860-1949) en zijn stad Oostende.

De verdere uitbouw van Cinema Storck

Oostende heeft een rijke historische filmcultuur met Oostendse pioniers als Raoul Servais en Henri Storck maar had ook verschillende stadsbioscopen. Met respect voor het verleden maakte Filmfestival Oostende (FFO) de filmcultuur en haar beleving ervan in Oostende en de ruime regio opnieuw springlevend. Het festival startte haar eerste editie op 7 september 2007, exact op de 100ste geboortedatum van Henri Storck.

Sinds 2 jaar bouwde FFO een jaarwerking uit waarbij de beste arthouse films vertoond worden van oktober tot juni.  FFO wil de filmcultuur in haar eigen regio verder uitwerken door o.m. een jongerenwerking op te zetten.

De beleving verhogen, capaciteit uitbreiden en verankeren tot een stadsfestival

Door de forse stijging in bezoekersaantallen is het voor het groeiend festival belangrijk dat het haar capaciteit kan verhogen. Op vandaag worden de grotere gala events reeds in Kursaal Oostende georganiseerd, maar voor de reguliere programmatie zijn 80% van de vertoningen om 20u00 uitverkocht. Bovendien is er door het succesvolle scholenparcours niet voldoende plaats voor projecties overdag. Daarom wil FFO naast het huidige aanbod in Kinepolis Oostende haar huidige capaciteit uitbreiden door naast de gala’s in Kursaal Oostende ook de De Grote Post als bijkomende vaste festivallocatie toe te voegen. Deze uitbreiding naar het stadscentrum zal ook bijdragen tot de festivalbeleving. Aangevuld met het Filmcafé on Tour, de vertoningen in ontmoetingscentra en de stadswijken kan FFO zo evolueren naar een sterk verankerd stadsfestival. 

Naast deze belangrijke actiepunten die zich voor een groot deel concentreren op Vlaamse film zal FFO ook internationale ambities blijven koesteren. Het festival zal aandacht blijven brengen voor Nederlandse filmproducties en Vlaams-Nederlandse co-producties.  Daarnaast ziet het festival een enorme meerwaarde in haar internationale competities. Zo is de de TASTE OF EUROPE competitie het ideale platform om Vlaams/Europese coproducties in de verf te zetten en is de ‘LOOK!’ competitie, met aandacht voor de DOP (Director Of Photography) en Production Design een mooie etalage voor Belgische filmprofessionals die actief zijn in binnen- en buitenland. De internationale programmatie is eveneens belangrijk voor een voldoende breed publieksbereik.